دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه


نام اثر: پرواز سنگ
طراح فاز یک: دکتر یاسر رحمانیانی   
طراح فاز دو: دکترسید حسین موسوی
طراح سازه: دکتر قادر باقری
مجری: دکترسید حسین موسوی، تیم راد استون


از آنجایی که مخاطبین اصلی این اثر از طیف مردم عادی در نظر گرفته شده بود لذا در طراحی این غرفه، طراحان به دنبال بهره گیری از قدیمی ترین مصالح استفاده شده توسط انسان برای سرپناه یعنی سنگ بودند که در ساده ترین شکل خانه به کار گرفته شود. بنابراین فرم ساده بیرونی طرح با بالهای شیب دار سنگی طراحی شد که تداعی کننده کهن الگوی کلبه یا سرپناه است.
از طرفی با توجه به شعارهای برند رادستون و چشم انداز شرکت، طرح می بایست مفاهیمی مانند تکنولوژی، دقت تولید، منحصر بفرد بودن، مینیمال بودن، ارتقای هنر در صنعت سنگ، توجه به ذهنیت اجتماع، معماری سبز و در نهایت به چالش کشیدن وضعیت موجود را در بر میگرفت. لذا طراحان با سازه ای پیش ساخته فلزی با اتصالات پیچ و مهره ذات سنگین سنگ را با قطعات تولید شده خود کارخانه رادستون در فضای نمایشگاهی 150 مترمربع به نحوی به نمایش گذاشتند که هر دو جنبه هنری و فنی غرفه دیده شود. بالهای 15 متری و 8 متری از ارتفاع دید انسان به بالا معلق می باشند، به نحوی که بازدیدکنندگان، ارتباط بصری با داخل همانند گالری موزه ها برقرار می کنند ولی امکان ورود ندارند و این امر سبب مکث و گردش بازدیدکننده در اطراف غرفه می شود. ازطرفی وجود حجم سنگی معلق در داخل ویترین شیشه ای با نورپردازی و پس زمینه قرمز رنگ که رنگ برند رادستون می باشد، نوعی کشش و جذابیت در فواصل مختلف را به نمایش می گذارد و بازدیدکننده را از دو ورودی کناری به داخل دعوت می کند. طرح با عقب نشینی 2 متری از جلو، زاویه دید مناسبی را برای دیده شدن و حرکت کنار ویترین ارائه می دهد. ایده های فضایی در طراحی داخلی نیز با به کارگیری تایل های مختلف سنگ در مبلمانهای تمام سنگی، احجام بیرون زده با استفاده از قطعات استاندارد کارخانه در ترکیب با رنگ تیره سازه، استفاده از صفحه نمایشی در 6 متر مربع و نورپردازی داخلی جذابیت فضایی و جنبه تبلیغاتی غرفه را افزایش می دهد. کلیه مصالح به کار گرفته شده در راستای معماری سبز و قابل بازیافت می باشند.
 

اطلاعات مربوط به طراحی سازه:

بر اساس ایده‌های اولیه طراح مبنی بر معلق بودن بالهای 8 و 15 متری در دوطرف و همچنین بار ناشی از پوشش سنگی این بالها که در تیرهای طره ای به طول 365 سانتیمتر به سازه وارد میشد، سیستم خرپای ساده در طراحی سازه تیر و ستونهای غرفه مورد استفاده قرار گرفت. بر این مبنا و با در نظر گرفتن سرعت و سهولت در نصب و برچیدن سازه غرفه در نمایشگاه، خرپاهای فلزی مربوط به ستونها (تعداد 6 عدد ستون به ارتفاع 435 سانتیمتر و عرض 50 سانتیمتر) و تیرها در کارخانه ساخته شده و در زمان اجرای غرفه با استفاده از پیچ و مهره (اتصال اتکایی) به یکدیگر متصل گردیدند.
ستونها و تیرهای اصلی متشکل از خرپاهای فلزی به ارتفاع 50 سانتیمتر میباشند که در آنها از 2UNP80 بصورت باکس به عنوان یالهای بالا و پایین و 2L60 به عنوان اعضای عمودی و مورب خرپا و ورق فولادی به ضخامت 6 میلیمتر برای اتصال اعضا بهره گرفته شده است. تیرهای فرعی (9 عدد) نیز بصورت خرپای فلزی ساخته شده از قوطی 60×60 به ارتفاع 50 سانتیمتر طراحی و اجرا گردید.
لازم به ذکر است که برای سهولت اجرا و نصب تیر اصلی به طول 15 متر که در کنار راهرو اصلی سالن قرار گرفته و وظیفه تحمل بار یکی از بالهای معلق سنگی را بر عهده داشت، خرپای مربوطه در 3 قطعه ساخته و در زمان نصب به یکدیگر متصل ودر جای خود نصب گردید.
سازه نگهدارنده بالهای معلق سنگی نیز شامل تیرهای طره ای ساخته شده از 2UNP80 میباشد که به صورت ɪ شکل درآمده و در امتداد تیرهای فرعی و در جهت عمود بر تیرهای اصلی با استفاده از ورق فولادی به ضخامت 6 میلیمتر و پیچ و مهره به یال بالایی و دستک فلزی ساخته شده از 2L60 به یال پایینی خرپای تیر اصلی متصل شده است. با نصب قوطی فلزی 40×40 در راستای بالها بر روی تیرهای طره ای فوق، زیرسازی لازم برای نصب خشک قطعات سنگی به ابعاد 120×60 سانتیمتر فراهم گردید.
در اجرای حجم سنگی مکعب شکل به وزن تقریبی 800kg به صورت معلق نیز در ابتدا سازه فلزی داخلی آن با استفاده از قوطی 60×60 ساخته شده و پس از نصب اسلبهای سنگی به ابعاد 140×140 سانتیمتر در وجوه شش گانه آن با استفاده از کابل فولادی متصل به سازه فلزی داخلی، از دو تیر خرپایی شکل غرفه به صورت معلق، آویزان گردید.

غرفه راداستون در فضای باز
 

نام اثر: سنگ و سرو
طراح: دکتر یاسر رحمانیانی
مجری: : دکتر یاسر رحمانیانی، تیم راد استون



ایده طرح غرفه بیرونی با بازخوانی و باز آفرینی زمینه و بستر معادن سنگ شایان صورت گرفت که در عین حال انتقال دهنده پیام معماری سبز باشد، در واقع نوعی ارجاع به گذشته با تکنولوژی امروز و پیامی برای آینده، لذا نحوی چینش، ارتفاع، تعداد و حتی فرم و بافت کوپها به نحوی طراحی گردید که فرد از فواصل دور غرفه مشاهده می کند و با نزدیک شدن و تغییر زاویه، پرسپکتیوهایی را مشاهده می کند که ترکیبی از درخت سرو، بافت خشن و طبیعی سنگ، بافت ساب خورده سنگ، حجاری و نقش برجسته، بازی نور و سایه می باشد.به دلیل موقعیت قرار گیری سایت در نمایشگاه، لذا 9 بلوک سنگی در فضایی 70 متری به نحوی چیده شده اند که در نقاط مختلف دیده شود و به علاوه فضایی را برای باکس شیشه ای نیز تعریف کنند. وجود پله ها امکان حرکت فرد به بالا کوپها و تداعی حس کوه را بیشتر میسر می سازد.
سنگهای سنگین با شمش های از جنس خود کوپها از هم جدا شده اند تا تضاد سنگینی و معلق بودن آنها بیشتر گردد. از طرفی فضای سرپوشیده با توجه به محدودیتهای ابعاد سایت از شیشه ای سیاه رنگی ساخته شد که علاوه بر کاهش نور به فضای داخل، نوعی انعکاس سنگ ها و اتفاقات پیرامونی در کنار تضاد رنگ سیاه با رنگ سفید مرمریت شایان ارائه دهد. در این غرفه ما به جای تعریف فضای ورود و خروج و مکث یا حرکت بازدیدکننده، فضایی سیال وپویا تعریف کرده ایم که قابل لمس، قابل حرکت، قابل تامل باشد تا خاطره ای معنی دار را برای مردم ایجاد نماید.