استفاده از مرمريت در طراحی ساختمان

در این بخش نگاهی اجمالی خواهیم داشت بر طرز استفاده و كاربری صحیح از سنگ مرمریت در طراحی ساختمان همچنین چگونگی كاربرد مرمریت با سایر سنگ های تزیینی.

با در نظر گرفتن كلیه عوامل موجود، محصولات سنگی مرمریت معمولا”برای احتیاجات متداول ساختمانی مورد استفاده قرار نمی گیرد و ترجیحا با توجه به كیفیت هر كدام، كاربردهای مختلفی برای آنها در نظرمی گیرند.

 

اغلب مرمریت ها در اندازه های متوسط تا بزرگ كاربرد دارند و این ابعاد، زیبایی ها و طرح های بالقوه زیبای موجود در این سنگ را در معرض دید قرار می دهد. به طور كلی در مورد مرمریتی با طرحی مواج كه با رنگ های مختلف غیر تكراری رنگ آمیزی شده است، اغلب طراحان بافت فیزیكی آن را، عنصر ضروری در حسن انتخاب سنگ در نظر می گیرند.

متداولترین نحوه كاربرد مرمریت ها در اشكال متوالی، چه طرح هایی كه در یك راستا تشكیل شده اند و چه انواعی كه در دو جهت تشكیل می شوند، تصویر آینه است. این تصویر بسیار موثر و اثر گذار می باشد و اغلب در دكوراسیون ها بی عیب و نقص تلقی می شود. در ابتدای امر، مرمریت ها به منظور پوشش ابعاد كوچك و متوسط در مواردی كه انعكاس آینه قابل مشاهده باشد و دید خوبی را شامل شود، مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این مورد در پوشش كف نیز كاربرد دارد، اگر چه در این مورد عرصه دید تا حدودی مایل و به هم فشرده است و زیبایی سنگ را محدود می سازد.

لازم به ذكر است در مواردی كه هنگام استخراج از معدن، قطعات سنگ حاصله، فاقد شكل منظم و یا با شكستگی های عمیق و گسترده همراه باشد، این قطعات به عنوان كاشی استفاده می شوند. علاوه بر این، این نوع از تولیدات برای سنگ هایی كه طرح و شكل آنها در سطو ح محدود بدون هیچگونه خسارتی ارزش كیفی خود را حفظ می كند نیز مناسب می باشد. سنگ هایی با طرح و رنگ یكسان، فاقد جابجایی و حركت مشخص رنگ و همچنین سنگ هایی كه رگه های عاری از حركت محسوس داشته باشند نیز بدین حالت خواهند بود.

در برش قطعات یكسان برای كار بر روی یك طرح، در ابتدا از مرمریت تركیب شده با انواع دیگرسنگ استفاده می شود كه این امر به دلیل تركیبات زیبای رنگی مرمریت ها سهم بسزایی در خلق شگفتی و زیبایی كار دارند. در چنین مواردی سنگ های مرمریت به عنوان عناصر دكوراسیون و طراحی، توجه بیشتری را به خود جلب می كنند. در این هنگام اولویت با سنگ های براق و دارای رنگ بندی زیبا می باشد پس نمی توان بسیاری از تركیبات را در ابعاد وسیع استفاده نمود.

واضح است كه سنگ های سخت به دلیل كیفیت وزیبایی منحصر به فردشان، گیراتر از مرمریت ها می باشند.

مسائل مختلفی از جمله تو خالی بودن، ارتفاع سطوح، شیب زیاد و ضربه های پی در پی در مورد مرمریت ها مطرح می باشد. خصوصا” در مواردی كه ضربات بر روی قطعه ای در راستای مشخص متمركز باشند، دلیل انتخاب سنگ هایی با طرح و شكل شرقی جهت نصب در درازای كار میباشد. در مواردی كه دسترسی به سنگها آسان باشد، قطعات منحنی در پوشش ستون های بزرگ كاربرد دارند.

كاربرد سنگ مرمریت هر چه باشد، این نكته ضروری است كه عموما” سطح آنها باید صیقلی شود، در حقیقت ساب سنگ كامل ترین مرحله كار است و سیمای كار را جلا می بخشد و سبب زیباتر شدن آنها می گردد.

اگر خواستار مرمریت هایی با انعكاس رنگ های گرم هستید نوع صیقلی آن به دلیل اینكه انعكاس در سطوح نرم بیشتر است و باعث طبیعی تر شدن چهره سنگ می شود، پیشنهاد می گردد.

گاهی حكاكی بر روی سنگ به همراه سایر پرداخت های نهایی باعث پیدایش كنتراست رنگی جالب توجهی در سنگها می شود و جلوه خاصی به آنها می دهد.

در مرحله فرآوری، اغلب سنگها، باید بوسیله پر شدن از پوشش رزین ، محكم شدن رگه های نرم، پوشش پلاستیكی بر پشت سنگ، به منظور دستیابی به محصولات نهایی محكم تری تقویت گردند. سنگ هایی با ارزش زیبایی خاص اما با ساختار ضعیف باید بوسیله ورقه ای از مرمریت دیگر تقویت شوند.

با در نظر گرفتن سنگ هایی با ضریب جذب بالا، در اغلب موارد پوشش ظاهری آنها توسط ماده اشباعشده ای كه از خصوصیات مكانیكی، فیزیكی و زیبایی شناسی سنگ ها محافظت نماید، ضروری به نظر می رسد.

علاوه بر استفاده از مرمریت در طراحی ساختمان، بدون شك بیشترین كاربرد این نوع سنگ در مجسمه سازی است. پیرو گرایش سبك نئوكلاسیك بر استفاده از سنگها در ساخت اشكال و تندیس های انسانی، سنگ سفید ( گاهی كاملا” خالص ) و سنگ هایی با رنگ گرمتر و متمایل به رنگ فیلی، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در كارهای برجسته از سنگ هایی كه تك رنگ هستند و یا تغییر تونالیته بسیار كمی دارند، استفاده می شود. این سنگها شامل مرمریت های سیاه، قرمز و زرد هستند كه اغلب بدون رگه می باشند و یا دارای رگه های نامحسوس هستند و می توانند طرح های زیبایی را به نمایش بگذارند.

Source: www.tickstone.com